Cognitieve Gedragstherapie

Bespreek hier je ervaringen die je hebt met behandelingen om om te gaan met je Tinnitus.
Antoine_piepzaken.nl

Cognitieve Gedragstherapie

Bericht door Antoine_piepzaken.nl »

Ik heb als tweede behandelmethode Cognitieve gedragstherapie gedaan bij het KNO Medisch Centrum in Waardenburg. Eerst onderga je een audiogram (piepjestest) bij een locatie van beterhoren (die in hetzelfde gebouw zitten) zodat ze wat meer inzicht krijgen en bespreken ze vrijwel direct de resultaten met je. Daarna volgt een vragenlijst die door een psycholoog met je word doorgenomen (ongeveer dezelfde als in het boek 'Eerste hulp bij oorsuizen') waarmee ze een score krijgen hoeveel last je psychisch hebt van je Tinnitus/Hyperacusis. Afhankelijk daarvan bieden ze je een pakket aan van een aantal sessies die je met een psycholoog gaat voeren (je krijgt dan de keuze tussen een paar sessies, 4-8, en 8-? sessies)

Ik heb gekozen voor de medium (4-8 sessies) waarin vooral werd ingezoomd op de emoties die ik voelde bij mijn Tinnitus en Hyperacusis. De sessies waren steeds met tussenpozen van een aantal weken, waarin je concrete voorbeelden moest verzamelen en aangeven wat het met je deed en hoe je er vervolgens mee omging. Die informatie was dan vervolgens het gespreksstof voor de volgende sessie. Uiteindelijk bespreek je met je psycholoog wanneer jij denkt dat je voldoende hebt om zelf verder te kunnen en ga je samen nog een terugvalpreventieplan op, wat je erbij kunt pakken bij moeilijke situaties.

Mijn ervaring met CGT is over het algemeen positief, al was veel van wat er qua theorie werd aangehaald wel al bekend als je al wat langer hinder ondervind van Tinnitus en Hyperacusis, maar voor mensen voor wie het allemaal relatief nieuw is, wel enorm prettig. Er wordt vooral gekeken hoe je het geluid (of het nu Tinnitus of Hyperacusis is) een andere betekenis kan geven door beter te leren om het te relativeren aan de hand van vragen.

De behandeling kan zowel op locatie in Waardenburg als thuis via een beveiligde verbinding van achter je pc/laptop gedaan worden (althans, dat was tijdens de Corona-periode) De KNO-artsen die er werken zijn ervaren met Tinnitus en Hyperacusis (een gedeelte is afkomstig van het JBZ uit Den Bosch) en dat geldt ook voor de psychologen die kundig genoeg zijn op het gebied van CGT. Enige nadeel die ikzelf ondervond was dat niet alles vergoed werd vanuit de zorgverzekering, maar ikzelf vond het de investering wel waard.
Plaats reactie